Krótki poradnik- jak napisać dobre CV?

CV, czyli Curriculum vitae tłumaczone jest z łacińskiego, jako „bieg życia” lub jego przebieg. W Polsce w ten sposób określany jest życiorys zawodowy i jest najważniejszym dokumentem aplikacyjnym podczas procesu rekrutacji do pracy. W CV opisuje się przede wszystkim swoje doświadczenie zawodowe oraz zdobyte kompetencje. Mogą być twarde lub miękkie. W CV opisuje się również dotychczasowe osiągnięcia, wykształcenie oraz inne zdobyte kwalifikacje.

CV podstawowe informacje

Rekrutując się w Polsce należy stosować określoną konstrukcję dokumentu. Najważniejsze, aby osoba rekrutująca pracowników mogła od razu odnaleźć najważniejsze informacje. Każde CV musi zachować odpowiednią formę, ale tym samym wyróżniać się na tle innych złożonych dokumentów. Musi panować równowaga pomiędzy kreatywnością, a wstrzemięźliwością, co nie jest prostym zadaniem. Ważny jest dobór zdjęcia do CV. Zdjęcie zrobione w eleganckim ubiorze i z delikatnym uśmiechem na jasnym jednolitym tle wygląda bardziej profesjonalnie niż zdjęcie z wakacji. Pod każdym CV w stopce dokumentu powinna się także znaleźć klauzula do CV.  Istotne jest by była ona aktualna. 

Struktura curriculum vitae

Pierwszym elementem, umieszczanym na samej górze dokumentu, są dane kandydata. Należy kolejno napisać swoje imię, nazwisko, adres i inne dane kontaktowe. W kolejnej sekcji powinny się znaleźć informacje o doświadczeniu zawodowym. Są różne modele i warianty CV jednak warto rozpocząć od najnowszych osiągnięć i kolejno przejść do wcześniej zajmowanych stanowisk i wykonywanych obowiązków. W tej sekcji można także zawrzeć praktyki zawodowe, czy też staże. Kolejno należy skupić swoją uwagę na umiejętnościach. W tej części należy opisać swoje umiejętności twarde i miękkie, np. znajomość różnych programów komputerowych, znajomość języków obcych. Można wspomnieć także o zdobytych certyfikatach potwierdzających nabycie tych umiejętności. Ważne jest, aby CV dostosować do konkretnego pracodawcy i wypisać tylko takie umiejętności, które są zgodne z wymaganiami danej firmy. W kolejnej sekcji należy napisać o swoim wykształceniu. Zwykle rozpoczyna się od ostatnio ukończonej szkoły lub studiów. Należy wypisać lata nauki, nazwę uczelni, ukończone kierunki i uzyskane tytuły. 

ciekawe hobby 

Warto także napisać o swoich zainteresowaniach jednak, jeżeli są to typowe sposoby na spędzanie wolnego czasu jak oglądanie filmów, czy uprawianie sportu nie jest to dobrym pomysłem. Jeżeli jednak interesujemy się czymś nietypowym i zaskakującym wtedy rekruter może dostrzec w nas ciekawą osobę, która ma wiele do zaoferowania, np., jeżeli ktoś interesuje się sztuką może stwarzać wrażenie osoby kreatywnej, a modelarstwem i haftowaniem za osobę z dużym pokładem cierpliwości.